top of page

סליחה מכל הלב


בס"ד שלושה ימים לפני יום הכיפורים ולפתע הסמארטפון מתמלא בהודעות סליחה.. כבר הצלחתי להבין שהמכשיר הזה יודע לעשות כמעט הכל (טוב, נו, למעט להביא לי את קפה-הבוקר שלי בדיוק כמו שאני אוהבת) אך לא קיבלתי עדכון גירסא על כך שהוא הפך להיות מכשיר פלאים לחיטוי המצפון... ובא לי לצעוק כלפי קודשא בריך הוא; הרי ממש לא לכך התכוונת כשאמרת למשה לאחר 40 יום שהיה איתך שם למעלה בהר סיני: "סלחתי כדבריך"... טוב, כמה טוב שלא היה לך אז סמארפון. שהיית שם עם המנהיג הדגול הזה, ישבתם, דנתם, הסתכלתם זה לזה בעיניים, חשבתם, בדקתם, וכשהגעת סוף סוף למסקנה שמגיע לעם ישראל שתסלח לו עשית זאת בלב שלם. סלחת באהבה, סלחת בחמלה, בחסד וברחמים גדולים. סלחת למרות שיכולת גם לנהוג עמנו במידת הדין אך גברו רחמיך על כעסך. סלחת כי 40 יום הקשבת למשה רבנו מתחנן על נפשו ועל נפשותיהם של עם ישראל מעומק ליבו ומנה אחד אחד את חטאיהם ולא הסתיר, יודע ומכיר את צאן מרעיתו, הבין עד כמה הם פגעו בך אך גם הבין כי חייבים לתת להם הזדמנות נוספת. לתקן. לשפר. להיות טובים יותר, ראויים יותר, לעבוד על מידותיהם, לגדול ולצמוח.

אוי, כמה הייתי רוצה להיות שם איתכם 40 יום ולראות תהליך כזה של בקשת רחמים וסליחה אמיתית מכל הלב, במודעות שלמה על החטא שכל כך פגע ושבר את ליבך, אבא יקר שבשמים, וכמה גדלות נפש ואיזה תהליך עברת עד שיכולת לומר ביום הזה, יום הכיפורים, כי סלחת לנו. נתת לנו מתנה גדולה, את האפשרות לעשות בדיוק מה שאתה עשית וכי עוד אלפי שנים אחרי אם נבין לעומק במה ובמי פגענו, למדנו לקח, שיפרנו, תיקנו, ביום הזה שערי התשובה יהיו פתוחים לרווחה ולמרות כל המקטרגים עלינו שזוכרים לנו כל חטא וטעות ונפילה שלנו השנה, תקבל את סליחתנו הכנה כי אנו חייבים הזדמנות שנייה. Second Chance. ממש כך. אין ברירה.

אבל על חטאים בין אדם לחברו - לא, זה כבר מחוץ לתחום שלך. זה אתה משאיר לנו לפתור בינינו. אבל בוודאי לא עלה על דעתך כי הסמארטפון עם אפשרויות ההעתק-הדבק שלו יהפוך את התהליך העמוק הזה של הכרה במה פגענו, כמה צילקנו את נפשו של האחר, כמה כאב גרמנו לו השנה, למין מכונת פלאים כזו שתחליף את התהליך העמוק שעברת עם משה אי שם במרומי הר סיני.

אז אבא יקר, חוץ מהסליחות שאמרתי ועוד אגיד לך ביני לבינך, האם אוכל לבקש ממך בקשה קטנה? אנא, אמור לעמך ישראל שכל הטכנולוגיה הזו היא נהדרת ונפלאה אך היא ממש לא יכולה להחליף את חשבון הנפש האישי העמוק של כל איש ואיש מעמך ישראל במי פגענו השנה, למה ואיך, כמה מילים יכולות להרוג או להפך, כמה אילמות יכולה להיות אלימות פוגעת וקשה, או על מעשים שהיו צריכים להעשות ולא נעשו, או נעשו ולא היו צריכים להעשות. עשה שלא אקבל הודעות מסנג'ר/וואטס אפ/סמס עם תמונות חמודות כאלו של "סליחה" כשאין מאחוריהם שום כוונה והבנה. עשה שמי שצריך לבקש סליחה יעשה זאת מכל הלב כי הבין. כי בדק וחקר עם עצמו. כי גדל ולמד. עשה שיעשה זאת בשיחה מלב אל לב. עשה שהיום הקדוש הזה כל כך, וכל עשרת הימים בין כסה לעשור שלפניו לא יהפכו ללעג ולקלס של אמירות "סליחה" אגביות, אלא שיעזרו לרפא פצעים, לחבר שוב בין אנשים, להתחיל הכל מחדש כי אחד מאיתנו היה גדול מהחיים ולקח אחריות על הטעות שעשה והשני היה לא פחות גדול ממנו למחול ולסלוח בידיעה שיש כאן אפשרות לתיקון, לשינוי, לגדילה וצמיחה דווקא מהשברים האלו שנשברו השנה בתוך ליבנו מהפגיעות שנפגענו, כמו הלוחות הקדושים הראשונים שלך שהתרסקו לרסיסים אך כתבת לנו לוחות חדשים, סלחת ונתת לנו הזדמנות להבין ולשנות ולתקן, וגם אנחנו כולנו, שנבראנו בצלם, נוכל להתחיל את השנה הזו עם לוחות חדשים בין ארבע קירות ליבנו, שהסליחה הזו, מילה אחת קטנה אך ענקית שמהדהדת מכל בתי הכנסת כבר כמעט 40 יום באשמורת הלילה, מרפאה ומנקה, מטהרת ומחדשת את נשמתנו להתחיל את השנה החדשה הזו כואבים פחות, אוהבים יותר, זהירים יותר בדברינו ומעשינו, מבינים כי כמו שגרמנו צער וכאב יש בידינו השנה גם לגרום אושר ושמחה לזולתנו.

יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך יהוה צורי וגאלי.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
אין עדיין תגים.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page